
Felfestett fehér nyilakkal találkozhatnak azok, akik mostanság az Olvasó és a múzeum környékén sétálnak. Ezek a jelölések azokat a szakembereket segítik, akik az új turisztikai alkalmazáson dolgoznak. Ózd Város Önkormányzata gyakorlatilag valamennyi TOP Plusz-os pályázatát elnyerte. A „Komplex turizmusfejlesztés Ózd városában” elnevezésű projekt egy új fázisba lépett.
„Most konkrétan a turisztikai applikáció fejlesztés, és a benne elhelyezett játék kialakításában vagyunk. Készül egy olyan Quantum-kohó nevezetű játék, ami végigvisz minket a légópincétől egészen a múzeumig, a kihelyezett és restaurált gépszobrok mentén. Nemcsak a gépszobrokat látjuk majd háromdimenziós kiterjesztett valóság formájában, hanem ezeken végigmenve egy izgalmas, nagyon érdekes játékot is végigjátszhatnak majd a nézők” – mondta Szaka Attila, köznevelési, művelődési és projekt ügyintéző.
A pályázat keretén belül azokhoz a gépszobrokhoz rendelnek digitális tartalmat a szakemberek, amelyek egykor a gyárban működtek. Gőzhajtású generátoroktól kezdve, gáztisztító berendezéseken keresztül, körasztalú vésőgépig számos tárgy szerepel a palettán.
„Ezek a gépszobrok, ezek egytől egyig védett műemlékek. Ilyen tekintetben ugye nemzeti vagyonnak a részét képezik, de nagy büszkesége Ózdnak, hiszen mindegyik itt működött az ózdi gyárban. A legrégebbi, az a 19. század végén állt üzemben. Nagyjából az 1950-es évek környékén kerültek akkoriban a technológia váltás következtében leselejtezésre, de megőrizték a szakmunkásképző udvarán őket az utókor számára, majd egy kisebb kitérővel végül ide kerültek a múzeum mellé” – tette hozzá Farkas Péter Barnabás, az ÓMÉK múzeumi ágazatvezetője.
A területbejárás során minden állomás kapott egy-egy fehér nyilat és egy fehér pöttyöt. Ez utóbbi jelzi a QR kód helyét. Az applikációt egy szegedi cég fejleszti, melynek képviselői most azért érkeztek Ózdra, hogy a valóságra illeszkedő virtuális tartalmakat közösen finomhangolják a helyi szakértőkkel.
„Jelenleg annak a folyamata zajlik, amikor kijelöljük azokat a virtuális valóság és a kiterjesztett valósághoz kapcsolódó horgony pontokat a valóságban, amire majd egy, a valóság újabb rétegét tudjuk ráhelyezni. Ezt a réteget lényegében csak a mobiltelefonokon keresztül fogják tudni látni a nézők, és ezen keresztül fognak tudni interakcióba lépni ezekkel a modellekkel. Ami nagyon érdekes ebben az egészben, hogy nem csupán egy 3D nézeti képet fognak látni a telefonjukon keresztül, hanem az egész gyártörténelem megelevenedik” – emelte ki Máté István, szenior szolgáltatástervező.
Máté István hangsúlyozta, hogy nagy büszkeséggel tölti el az, hogy nemcsak a pedagógiai-módszertani hátteret alkothatta meg, hanem a virtuális valóságban ő adhatta vissza Ózdnak a kéményeket is.



